I ♥ My Followers

♥ SI GEMOK ♥ SI KURUS ♥

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 27, 2011

~ Kebaikan Teh Hijau ~

tadi mase aku jenjalan kat parkcity mall aku terbeli " TEH HIJAU ".
tetibe aku rase teringin lak nak minom teh hijau nie.aku dgr rmi org kate teh hijau ni bagus.
so sampai kat otel terus msk air & bancuh tea hijau nie ^_^.aku xletak gule pon,sbb mulai harini nak kurangkan gule dlm minuman & makanan ^_^.rase die agk pahit,tp okla aku bole minum.ala..cam chinese tea jugak ^_^ke same je chinese tea & teh hijau nie?he he he.so arini aku nak share la kebaikan & khasiat teh hijau wit u oll's :


1. Boleh mengurangkan risiko penyakit kanser,diabetes,darah tinggi,demam selsema,asma,sakit sendi,mengurangkan stres & menguatkan tulang.


2. Risiko serangan penyakit jantung dan strok juga dapat dikurangkan kerana air teh hijau merendahkan kadar kolestrol dlm badan.


3. Vitamin E dlm teh hijau bertindak sebagai anti oksidan & melambatkan proses penuaan & mencatikkan kulit(woaaahhh i like dis reason hokey).
4. Amalan teh hijau boleh menurunkan berat badan.(hope so....kihkihkih)


5. Teh ini kaya dgn 'fluoride' untuk mengelakkan kerosakan gigi & mineral yg baik untuk melawan 'osteoporosis'.


6. Teh hijau boleh mengurangkan risiko penyakit 'alzheimer' kerana ia melambatkan proses pengurangan 'acetylcholine' di dalam otak.


7. Anti oksidan yg terkandung di dalamnya juga membantu mengelakkan kerosakan sel di otak yg boleh menyebabkan penyakit Parkinson.


8. Catechin dalam teh hijau boleh membunuh bakteria yg menyebabkan keracunan makanan.


9. 'Epigallocatechin gallate' (terbelit lidah mak nak menyebutnye ha ha hadalam teh hijau boleh menghalang merebaknya virus HIV & mampu membentuk sistem pertahanan badan dlm diri seseorang yg menghidap HIV.


wahhh..byk kan khasiat teh hijau nie??mesti ade lagi khasiatnye yg aku x dpt carik..he he.


ok la u oll's aku nak menikmati teh hijau aku sampai lobam nie ^_^


p/s : selamat mencube u oll's


4 comments:

Cik Suheela said...

kita mmg sukaa minum teh hijau..sbb utama suka sbb no3 awak tu hiks..antikedut ;)

Unknown said...

wah...patotla cik suheela nampak sweet aje..hehe...kite baru nak cube nie...hope bole menjadi amalan harian :)

Kekzamanis said...

CM suke lipton Green Tea yg lam botol tu.. =)

Unknown said...

suke jugak..tp semlam cik nut beli yg bancuh punye..pekat gak rasenye..tp sedap je..:)